lördag 3 oktober 2009

Julstämning?





Solen skiner och det ska bli +33°C under dagen... IKEA fick redan i slutet på september hem juldekorationer, adventsljusstakar och in the Swedish food shop bl.a Aladdinaskar, glögg och juleskum så jag börjar redan nu få lite julstämning! Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan julmusten dyker upp... Då gäller det att handla så man har ett stort lager som räcker resten av året ;-)

Vädret är ju ett stort dilemma när det gäller julen i Australien. Som svensk och norrlänning är jag van vid att stora lappvantar ska singla ner på den snöklädda marken. Temperaturen ska vara minst -20°C, annars är det ju ingen jul.

Här är det verkligen högsommar när julen infinner sig och då är det svårt att känna den riktiga julkänslan... Luftkonditioneringen (AirCon) går på full speed så att man inte svettas ihjäl. Det kan bli runt +35-40°C där vi bor.

Kommer ihåg när jag flyttade hit i december 2001...då var det den varmaste sommaren på typ 100år och jag gick omkring med högröda kinder hela tiden. Det var jobbigt. Tack o lov vänjer man sig med hettan. Det skulle inte gå om det inte fanns AirCon överallt - i hus, bilar o shoppingcenter. Inte konstigt att många gamla tar sin tillflykt till shoppingcenter när det är som varmast...

För att få riktig "svensk" julstämning här hemma pyntar jag i varje vrå, byter till julgardiner och fixar med traditionell svensk julmat och bakar både bröd och kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar